Îți mulțumesc pentru că ne-ai dat voce. Eu sunt printre părinții care nu am avut încă puterea să fac ceea ce ai făcut tu. Tot ce ai descris este real – și, din păcate, chiar mai grav.
Ai omis un detaliu esențial: copilul tău a fost suspendat vineri pe baza unei politici publicate miercuri, cu doar două zile înainte. Și faptele pe care a fost manipulat să le recunoască erau din istoricul lui la școală, fără nicio legătură cu bullying-ul. Ce bine că Sebastian nu a cedat presiunii din acea întâlnire! Aici se vede munca voastră de părinți și sprijinul profesorilor care, până nu demult, „aveau o voce” – fostul motto al TC.
Sebastian este un copil grozav. Ați făcut o treabă minunată ca părinți și îmi pare sincer rău că situația de la TC a aruncat o umbră asupra valorii voastre ca familie. Vă regretăm plecarea – sunteți, voi și copiii voștri, o mare pierdere pentru comunitatea TC.
Știu personal cel puțin patru profesori care se află exact în situația pe care ai descris-o: blocați, pentru că nu-și pot muta copiii (au gratuitate la TC și nu își permit taxele Royal), obligați să tacă și să suporte abuzurile. E tragic – pentru profesori, care le spun copiilor „te înțeleg, dar nu te pot ajuta”, și pentru părinți, care ajung să plătească pentru a fi abuzați și ținuți în șah de suferința personală a unei singure persoane.
Îți mulțumesc pentru articol, pentru curaj și pentru adevăr. Sper ca aceste sesizări să readucă școala acolo unde ar trebui să fie – un loc pentru copii, nu un loc al fricii.
TC s-a transformat într-un soi de "trib", iar dacă îndrăznești să contrazici narcisismul doamnei Ruxandra, nu mai ai nicio șansă.
Toți cei care susțin că fiind "sănătoase" aceste sesiuni de couching impuse angajaților și elevilor (mă refer la echipa ei de lingușitori care susține orice zice actuala doamnă Baciu), sunt părtași la eșecul emoțional al copiilor și nu doar emoțional... Vorbim de copii care se transferă din frustrare, cum este cazul copilului tău, Sergiu, sau de alții care nu știu că nu se pot întoarce într-un sistem de stat dacă au început pe curricula Cambridge, dar cărora nu le este comunicat clar acest lucru, chiar copii care își pierd prietenii sau profesori dragi.
Ruxandra este absorbită de control, iar acest lucru i-a îndepărtat oameni buni din echipă, dar și părinți pe care putea să se bazeze. Ușor-ușor, rețeaua ei de părinți cu "networking bun" se restrânge, iar în urmă rămâne un feedback neplăcut pt reputația scolii și a ei, personală.
Sper că Royal School să fie pentru copiii tăi ce n-a putut TRansylvania College să fie.
Diana Ionescu mă numesc. Copiii mei au fost o vreme la TC, la grădiniță. Fetița cea mare a început și Reception acolo, dar am retras-o după primul semestru.
Primele mele semne de întrebare legate de școală au plecat de la lipsa de transparență pe care am observat-o în TC. Lucrând și eu în învățământ, cel public, cunosc regulile legale aplicabile în domeniul educației. În TC nu era aplicabil nimic. Spre exemplu, ar fi trebuit să existe un consiliu de administrație, hotărârile consiliului trebuiau publicate pe site, pentru că pot fi atacate în contencios administrativ. Orice problemă legată de educația copiilor trebuia discutată cu Ruxandra Mercea. După o primă discuție (care a vizat situația unui coleg de-al uneia dintre fetițe, coleg ce intra în conflicte), chiar m-am întrebat ce caută directoarea școlii la o astfel de discuție. O problemă până la urmă, minoră. Plus că ea nu părea a avea studii pe partea asta. Adică, vorbea, cum să spun, ca de pe net. Chestii drăguțe despre wellbeing, dar nimic concret, pe subiect. Eu lucrând în învățământ am fost extrem de mirată de reticența educatoarelor de a discuta orice probleme cu conducerea. Sistemul public în care lucram eu mi se părea mult mai transparent și mult mai bine organizat.
În consecință, am formulat cereri pe Legea nr. 544/2001 privind accesul la informațiile de interes public privind diverse chestiuni ce țin de școală (regulamentul de ordine interioară, componența consiliului de administrație, finanțarea din bugetul public), au refuzat, am mers în instanță, am câștigat. Am verificat informațiile publice accesibile online și am constatat că clădirea în care funcționa restaurantul era construită fără autorizație de construire. Primăria făcuse acțiune pentru demolare (după ce a aplicat o amendă foarte mică), am intervenit ca cetățean al Clujului în sprijinul primăriei. Primăria făcuse o acțiunea foarte slabă. Am prezentat probe în sensul că Fundația TC încalcă contractul de concesiune (pe un preț foarte mic de altfel), întrucât: 1) a construit un imobil fără autorizație de construire; 2) desfășoară activități producătoare de beneficii financiare folosind imobile ale școlii, în condițiile în care în contract era trecută expres această interdicție. În restaurant se desfășurau petreceri private, nunți, mai ales, organziate de o societate comercială al cărei asociat era dna Mercea. Nu știu dacă acum se mai desfășoară astfel de evenimente (Transylvania Ballroom); la un moment dat am auzit că s-au oprit pentru că primăria le-a cerut acest lucru. Instanța a respins intervenția mea pe motiv că nu am interes în a susține poziția procesuală a primăriei. Acțiunea primăriei pentru demolare a fost respinsă. Nu știu dacă acum TC a intrat în legalitate cu acea clădire. Pompierii ne-au comunicat acum 4 ani cred (dar tb să verific hotărârea instanței) că pe acea clădire TC nu avea autorizație de securitate la incendiu pentru că nu avea autorizație de construire. După mine, contractul de concesiune cu Primăria pe cele 2 ha de teren era încălcat, dar se pare că de la Primărie nimeni nu își punea problema asta. Nu am mai urmărit în ultimii 2, 3 ani situația de acolo. Poate Primăria a început procedura de reziliere a contractului de concesiune. Putem întreba acest lucru în baza Legii nr. 544/2001. Concesiunea dată de la Primărie pe un preț foarte mic oferă un avantaj concurențial față de orice alte școli private din Cluj. Am contractul de concesiune, obținut de la Primărie în baza Legii nr. 544/2001.
Da, sunt de acord cu dvs. Acolo e o mare problemă educațională în primul rând. După mine, profesorii sunt într-un conflict de interese dacă copiii lor au scutire de taxă la acea școală. Ei nu pot gestiona obiectiv problemele ce apar. Apoi, e o problemă de conducere. Școlile trebuie să aibă anumite paliere de decizii, deciziile trebuie să fie publice. Părinții sunt prinși și ei în acest cerc vicios; le e frică să vorbească pentru că își pierd copiii locul acolo. Dar trebuie să vorbească. Și să sesizeze autoritățile competente. Să ceară informații în baza Legii nr. 544/2001 privind informațiile de interes public. Deoarece primește finanțare de la bugetul public, TC are obligația comunicării (avem deja precedent în cauzele noastre care confirmă acest lucru). Să mergă în instanță dacă apreciază că legea a fost încălcată. Și să vorbească. TC e o instituție de învățământ acreditată în România, ce primește finanțare de la bugetul public. Legea se aplică și în cazul lor. Chiar dacă nu pare.
pe portal.just.ro apare o speta mai veche in acest sens (1803/117/2021), dar scoala a reusit in recurs sa nu publice o serie de documente si a atacat la CCR parti din Legea 544/2001
Aceasta este cauza. Nu este chiar veche întrucât decizia Curții de Apel
Cluj este din anul 2023. Prin cererea inițială au fost solicitate mai multe informații ( le puteți identifica în sentința Tribunalului), Curtea a exclus doar o parte din ele de la comunicare și a obligat TC la comunicare pentru restul. TC nu a fost obligată la comunicare publică. A fost obligată la comunicare către reclamant ( soțul meu). TC nu a comunicat până acum informațiile solicitate deși a fost obligată de instanță în acest sens. Voi verifica și excepția de neconstituționalitate dar cred ca s-a respins. Nu am citit nicăieri ca obligația de comunicare să fi fost declarată neconstituțională de Curte. În plus, dacă era admisă excepția lor, TC formula revizuire până acum. Deci nu cred, dar voi verifica. Decizia definitivă a Curții de Apel Cluj, cu valoare de precedent pentru circumscripția ei ( întrucât exista cerința practicii unitare) recunoaște faptul ca TC, școală ce primește fonduri publice, are obligația de a comunica informații de interes public. De aceea cauza este importantă. Dacă cineva este interesat pot trimite decizia Curții de Apel Cluj. Sunt plecată acum din țară dar când revin o pot trimite cui dorește să o citească.
Am citit, cu rabdare si detalii asupra actelor atasate. Parintii devin cea mai buna versiune a lor cand trebuie sa isi ocroteasca copiii. Un copil se dezvolta din ceea ce vede si ar fi bine pentru Sebastian si Catia sa stie ca TC nu e pentru calitatile lor, iar tot ce va doriti e ca ei sa fie primiti cu drag in locul unde invata.
Dupa 27 de ani crescuti in sistemul "cluj", am ales Irlanda cand am devenit mama. M-a impresionat sa vad ca directoarea unde merg cei 2 baieti ai mei in prezent, ii asteapta zi de zi, pe fiecare copil, il saluta pe nume si le ureaza o zi minunata, find mereu atenta la starea de bine a copilului. Noua ne multumeste ca avem grija de copiii nostri! Pe bune??? (scoala are 500 copiii, la sat).
Din toata povestea, succes voua pentru determinarea in a face dreptate, pentru Catia si Sebastian sa ramana increzatori in bunatatea lor, iar fiecare "criza" aduce oportunitati...
Ne regăsim asa de mult in tot ce ai scris. Am citit cu un nod in stomac ceea ce ai scris deoarece experienta de la Transylvania College a însemnat un stres imens pentru familia noastra. Si noi am fost forțați sa plecam si sunați de pe o zi pe alta sa nu ne mai aducem copilul. Chiar daca copilul era pe atunci la creșă la finalul anului, toată povestea a fost oribilă si ne-a lăsat cu un gust amar. Pe de-o parte ne-am bucurat ca s-a întâmplat atunci si nu mult mai târziu astfel încât si copilul sa înțeleagă ce se întâmplă dar totuși a fost o experienta pe care nu o doresc nimănui.
Copilul nostru de 2 ani la vremea aia a muscat. Lucru care ni s-a spus de mai multe ori ca este normal pentru varsta lui. Am fost mai mult decat deschisi la comunicare si sa facem tot ce tine de noi ca sa treacă acest episod. Totul ca sa fim sunati tot intr-o zi de vineri si sa ni se spuna ca de luni sa nu mai aducem copilul la gradi pana in Septembrie pt ca ei nu se mai pot ocupa de el. Mai erau 3 săptămâni de gradinita...
Long story short am cerut restituirea taxei pentru ultima luna si am retras copilul. Dupa tergiversări si dupa ce am adus in discuție zona de legal am reusit sa incheiem balciul...Am inceput din toamna intr-un loc nou unde culmea...nu a mai muscat pt ca da..era doar o faza. Si ca sa aflu apoi ca ingrijitoarea imi pisca copilul de manuta cand nu era "cuminte"... in fine..
Tot anul a fost cu amatorisme si lipsa de personal...Mai aveam o fetita in grupa care muscat si lovea dar acolo nu au fost probleme pt ca parintii ei erau sponsori de la Bosch...
My name is Clima Alexandru I just finished reading your message about Sebastian, and I want to express my full support—for both him and your family.
Having taught Sebastian during my time at Transylvania College, I remember him clearly: thoughtful, curious, respectful, and full of potential. To hear that he was suspended—over a policy shaped and enforced by a single individual without transparency, process, or professional oversight—is nothing short of disturbing.
The decision to remove him from the school must have been incredibly difficult, but also incredibly brave. I deeply respect your choice to protect your son’s integrity and mental wellbeing over staying silent or complicit in a system that no longer serves its students. You did what every parent hopes they’d have the courage to do when it truly matters.
What’s even more troubling is the growing evidence of how the school is being managed—from unchecked authority to unaccredited “trainings” being presented as educational standards. This is not leadership. It is a distortion of what education should be, and it undermines both student growth and teacher professionalism.
Please know that you are not alone in what you’re feeling. Many of us—former staff, parents, even students—have witnessed and felt the same concerns. Your willingness to speak up publicly matters more than you know. It gives others agency to do the same, and it challenges a deeply flawed culture that has gone unchecked for far too long.
Sebastian will no doubt go on to thrive in an environment where his voice is heard, his mind is challenged, and his humanity is respected. I have no doubt about that.
Sunt fosta eleva la TC, am absolvit de ceva timp, și mi se pare chiar foarte interesant sa aud cum aceeași persoană care este atât de anti-bullying, acum câțiva anișori comenta despre picioarele fetelor de Year 10 și cum nu ar trebui sa poarte fustă. Of Doamne, este tare greu cu narcisismul...
Si eu sunt unul dintre parintii cu copii la TC si afectati de cele descrise in acest post. Intr-adevar totul este real si mult mai grav - dincolo de absurditatea acestor coachinguri este deasemenea o directie clara si intentionata de degradare a procesului de invatamant - se elimina materii in mijlocul anului pentru ca Ruxandra decide ca copiii nu au nevoie de ele sau se inlocuiesc cu sport pentru ca tot ea decide ca au nevoie de si mai multa miscare, sau se schimba programa pentru ca decide ca alta e mai buna.
Unul dintre motivele principale pentru care am decis sa ramanem la TC pana acum, chiar si dupa ce am vazut cat de mult a decazut procesul academic, a fost psychological safety (imi pare rau, nu gasesc o traducere buna in romana). Copiii mei erau fericiti, echilibrati si cu abilitati sociale bune.
Din pacate, de cand au inceput aceste "coachinguri" si "workshopuri" asignate copiiilor copilul meu a trecut in extrema cealalta. Chiar daca a reusit sa nu intre in vizorul Ruxandrei (a avut doar cateva workshopuri asignate in ultimul an) aceasta s-a datorat unui efort constient. Noi ca si parinti, impreuna cu el, am ajuns sa discutam cum poate sta departe de ea si cum o poate evita astfel incat sa putem naviga anul scolar. Pentru mine acesta este un abuz psihologic si o presiune psihologica imensa - atat pentru noi ca si parinti, dar mai ales pentru copil. Partea si mai dramatica este ca vede ce se intampla in jurul lui, cu colegii lui si vede nedreptatea si nu poate intelege de ce e ok. In anul care a trecut am observat o discriminare clara a baietilor, doar ei erau pedepsiti si etichetati, lucru pe care evident l-au observat si copiii.
Inteleg pefect lupta interna a parintilor, pentru ca de partea cealalta ai profesorii care fac tot ce pot in pofida limitelor absurde impuse de conducere si sunt foarte indragiti de copii, ai colegii de care copiii se ataseaza foarte tare si e foarte greu sa iei o decizie care sa schimbe toate astea. Si recunosc, am incetat sa mai intrebam si sa ridicam problemele catre scoala, din acelasi motiv, teama de represalii (sunt reale din pacate) si, inevitabil, efectul lor asupra copiiilor.
Scriu aceste rânduri plină de tristețe și cu mare durere în suflet. Sunt mama unui copil care a absolvit TC și care a fost în această instituție încă de la 2 ani. Am petrecut în această școală multe momente frumoase, altele mai puțin frumoase, dar niciodată nu am crezut că se va ajunge până aici (si nu ma refer doar la acest caz).
În cei peste 15 ani în care copilul meu a activat în această instituție, am fost un părinte implicat, atât din punct de vedere financiar, cât și prin prezența mea la numeroase activități. Eram mândră că sunt părinte la TC (menționam chiar și pe profilul meu de Facebook acest lucru) și am crezut cu adevărat în această școală.
Din păcate, totul s-a schimbat – inclusiv atitudinea copiilor din această școală, ceea ce este cel mai grav – din momentul în care doamna Simona Baciu a „predat” (și știm cu toții cum) conducerea către fiica ei, Ruxandra. De atunci s-a creat o prăpastie între conducerea școlii (respectiv Ruxi) și părinți, copii și chiar profesori.
Nu vreau să intru în detalii, pe care sunt convinsă că toți părinții din școală le cunosc. Ceea ce mi-aș dori este ca, măcar acum, în al 12-lea ceas, cineva (probabil Simona) să reacționeze, pentru ca TC să nu rămână doar o amintire frumoasă.
Dacă eu simt această situație ca pe pierderea unui copil, mă întreb cum ar simți-o Simona și Dan?
Atât Ruxandra, cât și Tudor, nu au reușit să intre la Colegiul Pedagogic, secția învățător-educator.
Cred că de aici o mare frustrare a întregii familii și nevoia de validare că " expert în educație" a Ruxandrei, deși este absolventă de facultate, secția Business.
Daca actualul director al liceului nu are gradul didactic II sau I și studii superioare cu modul psihopedagogic, nu poate fi director, ci interimar.
Conform legii educației, având o finanțare publică, fiind acreditată, este necesar că și directorul să treacă printr-un proces de selecție, in urma unui concurs.
Cel mai greu este pentru copii, care nu înțeleg abuzul, intr-un sistem care aparent lupta împotriva abuzului...
din zvonuri am inteles ca ar fi existat o incercare de preluare a scolii si transformarea in societate pe actiuni, care ar fi dus la indepartarea RB si salvarea scolii de la declin. Eu sunt de parere ca propunerea lui Sergiu Biris este foarte pertinenta si ar reda scolii stralucirea de odinioara, pe care copiii nostri o merita: "Transylvania College are nevoie de o altă conducere. Una cu o atitudine complet diferită. De asemenea, cred că are nevoie de un board independent, care să aibă inclusiv dreptul de a-și concedia propriul fondator, dacă situația o cere. ”Checks & balances”, cum zic americanii, nu dictatoriat" Chapeau bas Sergiu!!!
Din câte știu, este Fundația Transylvania College și doar fondatorul/ fondatorii pot schimba statutul, destinația și orice modificare în statutul scolii...
Conform Legii educației, fiind instituție acreditată, trebuie sa respecte legislația în vigoare: personal calificat, posturi vacante publicate pentru titularizare, consiliu de administrație etc.
Și eu sunt un absolvent al școlii, în aceeași generație cu Bogdan Buduroiu. Țin minte că atunci când am început la această școală, în 2003, Simona Baciu era admirată pentru că a putut să ofere o alternativă reală școlilor de stat - unde dezvoltarea noastră era pe primul loc. De fiecare dată când mă mai interesez despre școala unde am absolvit aflu de tot felul de “side hustle-uri” adiacente școlii - fie sala de nunți, fie Spark School, fie alte inițiative care par desprinse, cum a zis Bogdan, din cărțile de self help. Problema nu e că o școală privată vrea să facă bani, până la urmă de asta e privată, dar absolut orice școală privată care se respectă, și cunosc o grămadă de absolvenți ale altor școli private, încearcă să atragă studenți prin creșterea nivelului de educație (fie prin profesori bine pregătiți, fie oferind opțiuni extracuriculare variate sau facilități mai bune în școală). După părerea mea, aproape orice alt tip de investiție nu este menit să fie în interesul elevilor, ci al patronilor.
Pe vremea noastră, școala se bătea cu acuzații nedrepte cum că nu s-ar face nimic, cum că e o școală pentru copii de bani gata unde copii merg să piardă vremea și să devină “snowflakes” (cum zicea alta persoana în comentarii). Din fericire, am reușit să spargem acuzațiile acelea prin medii mari la examene, prin absolvenți care au mers la universități de top, etc. Din spusele lui Sergiu Biriș, se pare că acuzațiile alea conțin tot mai mult adevăr.
Mai bine pentru copii ca i-ai scos de acolo, la RS vor face intr-adevar scoala Cambridge.
TC e un circ penibil. Nu am inteles cum atatia parinti inteligenti au inghitit asa multi ani tampeniile lui Mercea, incepusem sa cred ca nu mai are nimeni cojones in orasul asta.
Bravo tie pentru claritate si curaj. Bravo avocatului care a castigat procesul familiei prietenilor tai , ma bucur si ca mai exista avocati buni in Cluj.
Absolvent TC acum mulți ani, nu-mi vine să cred ce citesc. Când eu am absolvit, țineam minte o cultură a excelenței, unde profesorii erau cei ce conduceau dezvoltarea elevilor.
Îmi pare rău să văd ca teoriile din cărțile de self help par să fi substituit excelența în educație.
asa era atunci, bine ai tinut minte! Era un board de directori care isi vedeau de treaba, adica de educatia copiilor! Totul a inceput sa se degradeze cand RB a inceput sa se implice tot mai mult in politica scolii, si intr-un mod brutal cand a preluat total controlul scolii. A mutat pereti, a infiintat WC-uri comune si fara usi spre hol, a schimbat pana si uniformele si sigla scolii (!). A dorit parca sa stearga orice urma a parintilor, fondatori ai acestei scoli excelente.
L-am avut și eu pe Sebi ca elev și pot spune că este un copil foarte educat și cu mult bun-simț. Toate întâlnirile pe care le-am avut cu voi au fost foarte plăcute, iar eu am simțit mereu sprijin, înțelegere și respect din partea voastră.
Nu pot decât să vă felicit pentru alegerea de a vă înscrie copiii la o altă școală! Eu, chiar și cu taxa oferită de școală, nu mi-aș fi înscris copilul acolo. În plus, discutând și cu alți foști colegi, cel mai probabil Sebi a fost suspendat pentru că ar fi „deranjat” unul dintre copiii Ruxandrei. Iar acest lucru nu mă surprinde, pentru că, din păcate, mediul de acolo este unul foarte toxic. Mulți, după ani petrecuți în acel loc, ajung să creadă că asta înseamnă normalitatea.
Sunt si eu unul dintre parintii care a trecut prin aceleasi situatii la TC. Am fost fortati sa plecam din scoala la final de clasa 8(Grade 9). Am intrat atunci in panica unde va face copilul meu liceul, unde va fi primit, cum se va descurca avand in vedere ca nu a invatat pe curiculla traditionala, am trecut prin momente cumplite si traumatizante, in prag de liceu sa primesti o asemenea veste, nu mai spun de trauma copilului “dar de ce”..”de ce eu” noteleme mele sunt mai bune ca si ale altor colegi”…etc. R a refuzat orice intalnire sau discutie fata in fata, nici macar la mailuiri nu a raspuns. Avea mereu “trimisii” ei care ii executau ordinele. Recunosc ca ne-am conformat si am plecat cu capul plecat pentru ca nu am avut energia si curajul sa dau scoala in judecata pentru ca eram convinsa ca ma voi lupta cu morile de vant. Nu stiam ca sunt si alte familii in situatia noastra , probabil daca ne-am fi unit toti am fi reusit sa schimbam conducerea dictatoriala. Ma bucur sa aud ca sunt parinti cu atitudine care nu lasa lucrurile asa. Noi nu mai suntem la TC, copilul meu este la un liceu de stat acum, dar va sustin pe voi toti ceilalti, din toate punctele de vedere!
Clasa 9-a a fost foarte grea! Meditatii zilnice la materiile de baza, timp de un an scolar si o vacanta de vara. Nivelul lui academic era de clasa a 5-a! Acum a ajuns cu bine in clasa 11-a.
E bine si nu ii pare rau ca s-a mutat la scoala de stat.
Sergiu,
Îți mulțumesc pentru că ne-ai dat voce. Eu sunt printre părinții care nu am avut încă puterea să fac ceea ce ai făcut tu. Tot ce ai descris este real – și, din păcate, chiar mai grav.
Ai omis un detaliu esențial: copilul tău a fost suspendat vineri pe baza unei politici publicate miercuri, cu doar două zile înainte. Și faptele pe care a fost manipulat să le recunoască erau din istoricul lui la școală, fără nicio legătură cu bullying-ul. Ce bine că Sebastian nu a cedat presiunii din acea întâlnire! Aici se vede munca voastră de părinți și sprijinul profesorilor care, până nu demult, „aveau o voce” – fostul motto al TC.
Sebastian este un copil grozav. Ați făcut o treabă minunată ca părinți și îmi pare sincer rău că situația de la TC a aruncat o umbră asupra valorii voastre ca familie. Vă regretăm plecarea – sunteți, voi și copiii voștri, o mare pierdere pentru comunitatea TC.
Știu personal cel puțin patru profesori care se află exact în situația pe care ai descris-o: blocați, pentru că nu-și pot muta copiii (au gratuitate la TC și nu își permit taxele Royal), obligați să tacă și să suporte abuzurile. E tragic – pentru profesori, care le spun copiilor „te înțeleg, dar nu te pot ajuta”, și pentru părinți, care ajung să plătească pentru a fi abuzați și ținuți în șah de suferința personală a unei singure persoane.
Îți mulțumesc pentru articol, pentru curaj și pentru adevăr. Sper ca aceste sesizări să readucă școala acolo unde ar trebui să fie – un loc pentru copii, nu un loc al fricii.
Iti multumesc pentru mesaj. Am fost piele de gaina, citindu-l. Apreciez!
TC s-a transformat într-un soi de "trib", iar dacă îndrăznești să contrazici narcisismul doamnei Ruxandra, nu mai ai nicio șansă.
Toți cei care susțin că fiind "sănătoase" aceste sesiuni de couching impuse angajaților și elevilor (mă refer la echipa ei de lingușitori care susține orice zice actuala doamnă Baciu), sunt părtași la eșecul emoțional al copiilor și nu doar emoțional... Vorbim de copii care se transferă din frustrare, cum este cazul copilului tău, Sergiu, sau de alții care nu știu că nu se pot întoarce într-un sistem de stat dacă au început pe curricula Cambridge, dar cărora nu le este comunicat clar acest lucru, chiar copii care își pierd prietenii sau profesori dragi.
Ruxandra este absorbită de control, iar acest lucru i-a îndepărtat oameni buni din echipă, dar și părinți pe care putea să se bazeze. Ușor-ușor, rețeaua ei de părinți cu "networking bun" se restrânge, iar în urmă rămâne un feedback neplăcut pt reputația scolii și a ei, personală.
Sper că Royal School să fie pentru copiii tăi ce n-a putut TRansylvania College să fie.
multumesc, Ioana!
Bună ziua,
Diana Ionescu mă numesc. Copiii mei au fost o vreme la TC, la grădiniță. Fetița cea mare a început și Reception acolo, dar am retras-o după primul semestru.
Primele mele semne de întrebare legate de școală au plecat de la lipsa de transparență pe care am observat-o în TC. Lucrând și eu în învățământ, cel public, cunosc regulile legale aplicabile în domeniul educației. În TC nu era aplicabil nimic. Spre exemplu, ar fi trebuit să existe un consiliu de administrație, hotărârile consiliului trebuiau publicate pe site, pentru că pot fi atacate în contencios administrativ. Orice problemă legată de educația copiilor trebuia discutată cu Ruxandra Mercea. După o primă discuție (care a vizat situația unui coleg de-al uneia dintre fetițe, coleg ce intra în conflicte), chiar m-am întrebat ce caută directoarea școlii la o astfel de discuție. O problemă până la urmă, minoră. Plus că ea nu părea a avea studii pe partea asta. Adică, vorbea, cum să spun, ca de pe net. Chestii drăguțe despre wellbeing, dar nimic concret, pe subiect. Eu lucrând în învățământ am fost extrem de mirată de reticența educatoarelor de a discuta orice probleme cu conducerea. Sistemul public în care lucram eu mi se părea mult mai transparent și mult mai bine organizat.
În consecință, am formulat cereri pe Legea nr. 544/2001 privind accesul la informațiile de interes public privind diverse chestiuni ce țin de școală (regulamentul de ordine interioară, componența consiliului de administrație, finanțarea din bugetul public), au refuzat, am mers în instanță, am câștigat. Am verificat informațiile publice accesibile online și am constatat că clădirea în care funcționa restaurantul era construită fără autorizație de construire. Primăria făcuse acțiune pentru demolare (după ce a aplicat o amendă foarte mică), am intervenit ca cetățean al Clujului în sprijinul primăriei. Primăria făcuse o acțiunea foarte slabă. Am prezentat probe în sensul că Fundația TC încalcă contractul de concesiune (pe un preț foarte mic de altfel), întrucât: 1) a construit un imobil fără autorizație de construire; 2) desfășoară activități producătoare de beneficii financiare folosind imobile ale școlii, în condițiile în care în contract era trecută expres această interdicție. În restaurant se desfășurau petreceri private, nunți, mai ales, organziate de o societate comercială al cărei asociat era dna Mercea. Nu știu dacă acum se mai desfășoară astfel de evenimente (Transylvania Ballroom); la un moment dat am auzit că s-au oprit pentru că primăria le-a cerut acest lucru. Instanța a respins intervenția mea pe motiv că nu am interes în a susține poziția procesuală a primăriei. Acțiunea primăriei pentru demolare a fost respinsă. Nu știu dacă acum TC a intrat în legalitate cu acea clădire. Pompierii ne-au comunicat acum 4 ani cred (dar tb să verific hotărârea instanței) că pe acea clădire TC nu avea autorizație de securitate la incendiu pentru că nu avea autorizație de construire. După mine, contractul de concesiune cu Primăria pe cele 2 ha de teren era încălcat, dar se pare că de la Primărie nimeni nu își punea problema asta. Nu am mai urmărit în ultimii 2, 3 ani situația de acolo. Poate Primăria a început procedura de reziliere a contractului de concesiune. Putem întreba acest lucru în baza Legii nr. 544/2001. Concesiunea dată de la Primărie pe un preț foarte mic oferă un avantaj concurențial față de orice alte școli private din Cluj. Am contractul de concesiune, obținut de la Primărie în baza Legii nr. 544/2001.
Da, sunt de acord cu dvs. Acolo e o mare problemă educațională în primul rând. După mine, profesorii sunt într-un conflict de interese dacă copiii lor au scutire de taxă la acea școală. Ei nu pot gestiona obiectiv problemele ce apar. Apoi, e o problemă de conducere. Școlile trebuie să aibă anumite paliere de decizii, deciziile trebuie să fie publice. Părinții sunt prinși și ei în acest cerc vicios; le e frică să vorbească pentru că își pierd copiii locul acolo. Dar trebuie să vorbească. Și să sesizeze autoritățile competente. Să ceară informații în baza Legii nr. 544/2001 privind informațiile de interes public. Deoarece primește finanțare de la bugetul public, TC are obligația comunicării (avem deja precedent în cauzele noastre care confirmă acest lucru). Să mergă în instanță dacă apreciază că legea a fost încălcată. Și să vorbească. TC e o instituție de învățământ acreditată în România, ce primește finanțare de la bugetul public. Legea se aplică și în cazul lor. Chiar dacă nu pare.
pe portal.just.ro apare o speta mai veche in acest sens (1803/117/2021), dar scoala a reusit in recurs sa nu publice o serie de documente si a atacat la CCR parti din Legea 544/2001
Aceasta este cauza. Nu este chiar veche întrucât decizia Curții de Apel
Cluj este din anul 2023. Prin cererea inițială au fost solicitate mai multe informații ( le puteți identifica în sentința Tribunalului), Curtea a exclus doar o parte din ele de la comunicare și a obligat TC la comunicare pentru restul. TC nu a fost obligată la comunicare publică. A fost obligată la comunicare către reclamant ( soțul meu). TC nu a comunicat până acum informațiile solicitate deși a fost obligată de instanță în acest sens. Voi verifica și excepția de neconstituționalitate dar cred ca s-a respins. Nu am citit nicăieri ca obligația de comunicare să fi fost declarată neconstituțională de Curte. În plus, dacă era admisă excepția lor, TC formula revizuire până acum. Deci nu cred, dar voi verifica. Decizia definitivă a Curții de Apel Cluj, cu valoare de precedent pentru circumscripția ei ( întrucât exista cerința practicii unitare) recunoaște faptul ca TC, școală ce primește fonduri publice, are obligația de a comunica informații de interes public. De aceea cauza este importantă. Dacă cineva este interesat pot trimite decizia Curții de Apel Cluj. Sunt plecată acum din țară dar când revin o pot trimite cui dorește să o citească.
Am citit, cu rabdare si detalii asupra actelor atasate. Parintii devin cea mai buna versiune a lor cand trebuie sa isi ocroteasca copiii. Un copil se dezvolta din ceea ce vede si ar fi bine pentru Sebastian si Catia sa stie ca TC nu e pentru calitatile lor, iar tot ce va doriti e ca ei sa fie primiti cu drag in locul unde invata.
Dupa 27 de ani crescuti in sistemul "cluj", am ales Irlanda cand am devenit mama. M-a impresionat sa vad ca directoarea unde merg cei 2 baieti ai mei in prezent, ii asteapta zi de zi, pe fiecare copil, il saluta pe nume si le ureaza o zi minunata, find mereu atenta la starea de bine a copilului. Noua ne multumeste ca avem grija de copiii nostri! Pe bune??? (scoala are 500 copiii, la sat).
Din toata povestea, succes voua pentru determinarea in a face dreptate, pentru Catia si Sebastian sa ramana increzatori in bunatatea lor, iar fiecare "criza" aduce oportunitati...
Unde e iubire, nu e nevoie de terapie!
Ne regăsim asa de mult in tot ce ai scris. Am citit cu un nod in stomac ceea ce ai scris deoarece experienta de la Transylvania College a însemnat un stres imens pentru familia noastra. Si noi am fost forțați sa plecam si sunați de pe o zi pe alta sa nu ne mai aducem copilul. Chiar daca copilul era pe atunci la creșă la finalul anului, toată povestea a fost oribilă si ne-a lăsat cu un gust amar. Pe de-o parte ne-am bucurat ca s-a întâmplat atunci si nu mult mai târziu astfel încât si copilul sa înțeleagă ce se întâmplă dar totuși a fost o experienta pe care nu o doresc nimănui.
Îmi pare rău ca ati trecut prin asta, sincer!
Ce a putut "face" copilul de v-au "invitat" sa plecati asa intempestiv?
Copilul nostru de 2 ani la vremea aia a muscat. Lucru care ni s-a spus de mai multe ori ca este normal pentru varsta lui. Am fost mai mult decat deschisi la comunicare si sa facem tot ce tine de noi ca sa treacă acest episod. Totul ca sa fim sunati tot intr-o zi de vineri si sa ni se spuna ca de luni sa nu mai aducem copilul la gradi pana in Septembrie pt ca ei nu se mai pot ocupa de el. Mai erau 3 săptămâni de gradinita...
Long story short am cerut restituirea taxei pentru ultima luna si am retras copilul. Dupa tergiversări si dupa ce am adus in discuție zona de legal am reusit sa incheiem balciul...Am inceput din toamna intr-un loc nou unde culmea...nu a mai muscat pt ca da..era doar o faza. Si ca sa aflu apoi ca ingrijitoarea imi pisca copilul de manuta cand nu era "cuminte"... in fine..
Tot anul a fost cu amatorisme si lipsa de personal...Mai aveam o fetita in grupa care muscat si lovea dar acolo nu au fost probleme pt ca parintii ei erau sponsori de la Bosch...
Sir,
My name is Clima Alexandru I just finished reading your message about Sebastian, and I want to express my full support—for both him and your family.
Having taught Sebastian during my time at Transylvania College, I remember him clearly: thoughtful, curious, respectful, and full of potential. To hear that he was suspended—over a policy shaped and enforced by a single individual without transparency, process, or professional oversight—is nothing short of disturbing.
The decision to remove him from the school must have been incredibly difficult, but also incredibly brave. I deeply respect your choice to protect your son’s integrity and mental wellbeing over staying silent or complicit in a system that no longer serves its students. You did what every parent hopes they’d have the courage to do when it truly matters.
What’s even more troubling is the growing evidence of how the school is being managed—from unchecked authority to unaccredited “trainings” being presented as educational standards. This is not leadership. It is a distortion of what education should be, and it undermines both student growth and teacher professionalism.
Please know that you are not alone in what you’re feeling. Many of us—former staff, parents, even students—have witnessed and felt the same concerns. Your willingness to speak up publicly matters more than you know. It gives others agency to do the same, and it challenges a deeply flawed culture that has gone unchecked for far too long.
Sebastian will no doubt go on to thrive in an environment where his voice is heard, his mind is challenged, and his humanity is respected. I have no doubt about that.
Thank you for standing up—for your son.
Sunt fosta eleva la TC, am absolvit de ceva timp, și mi se pare chiar foarte interesant sa aud cum aceeași persoană care este atât de anti-bullying, acum câțiva anișori comenta despre picioarele fetelor de Year 10 și cum nu ar trebui sa poarte fustă. Of Doamne, este tare greu cu narcisismul...
Buna,
Si eu sunt unul dintre parintii cu copii la TC si afectati de cele descrise in acest post. Intr-adevar totul este real si mult mai grav - dincolo de absurditatea acestor coachinguri este deasemenea o directie clara si intentionata de degradare a procesului de invatamant - se elimina materii in mijlocul anului pentru ca Ruxandra decide ca copiii nu au nevoie de ele sau se inlocuiesc cu sport pentru ca tot ea decide ca au nevoie de si mai multa miscare, sau se schimba programa pentru ca decide ca alta e mai buna.
Unul dintre motivele principale pentru care am decis sa ramanem la TC pana acum, chiar si dupa ce am vazut cat de mult a decazut procesul academic, a fost psychological safety (imi pare rau, nu gasesc o traducere buna in romana). Copiii mei erau fericiti, echilibrati si cu abilitati sociale bune.
Din pacate, de cand au inceput aceste "coachinguri" si "workshopuri" asignate copiiilor copilul meu a trecut in extrema cealalta. Chiar daca a reusit sa nu intre in vizorul Ruxandrei (a avut doar cateva workshopuri asignate in ultimul an) aceasta s-a datorat unui efort constient. Noi ca si parinti, impreuna cu el, am ajuns sa discutam cum poate sta departe de ea si cum o poate evita astfel incat sa putem naviga anul scolar. Pentru mine acesta este un abuz psihologic si o presiune psihologica imensa - atat pentru noi ca si parinti, dar mai ales pentru copil. Partea si mai dramatica este ca vede ce se intampla in jurul lui, cu colegii lui si vede nedreptatea si nu poate intelege de ce e ok. In anul care a trecut am observat o discriminare clara a baietilor, doar ei erau pedepsiti si etichetati, lucru pe care evident l-au observat si copiii.
Inteleg pefect lupta interna a parintilor, pentru ca de partea cealalta ai profesorii care fac tot ce pot in pofida limitelor absurde impuse de conducere si sunt foarte indragiti de copii, ai colegii de care copiii se ataseaza foarte tare si e foarte greu sa iei o decizie care sa schimbe toate astea. Si recunosc, am incetat sa mai intrebam si sa ridicam problemele catre scoala, din acelasi motiv, teama de represalii (sunt reale din pacate) si, inevitabil, efectul lor asupra copiiilor.
Doar mie mi se pare un raspuns boilerplate oferit de ChatGPT acea scrisoare de suspendare? Penibila exprimarea, daca chiar este scrisa de un om.
N-am o problema sa fie cu ChatGPT. Dar hai sa aiba fond, substanta. Sa fie real. Ceea ce n-a fost cazul.
Scriu aceste rânduri plină de tristețe și cu mare durere în suflet. Sunt mama unui copil care a absolvit TC și care a fost în această instituție încă de la 2 ani. Am petrecut în această școală multe momente frumoase, altele mai puțin frumoase, dar niciodată nu am crezut că se va ajunge până aici (si nu ma refer doar la acest caz).
În cei peste 15 ani în care copilul meu a activat în această instituție, am fost un părinte implicat, atât din punct de vedere financiar, cât și prin prezența mea la numeroase activități. Eram mândră că sunt părinte la TC (menționam chiar și pe profilul meu de Facebook acest lucru) și am crezut cu adevărat în această școală.
Din păcate, totul s-a schimbat – inclusiv atitudinea copiilor din această școală, ceea ce este cel mai grav – din momentul în care doamna Simona Baciu a „predat” (și știm cu toții cum) conducerea către fiica ei, Ruxandra. De atunci s-a creat o prăpastie între conducerea școlii (respectiv Ruxi) și părinți, copii și chiar profesori.
Nu vreau să intru în detalii, pe care sunt convinsă că toți părinții din școală le cunosc. Ceea ce mi-aș dori este ca, măcar acum, în al 12-lea ceas, cineva (probabil Simona) să reacționeze, pentru ca TC să nu rămână doar o amintire frumoasă.
Dacă eu simt această situație ca pe pierderea unui copil, mă întreb cum ar simți-o Simona și Dan?
Buna ziua,
Atât Ruxandra, cât și Tudor, nu au reușit să intre la Colegiul Pedagogic, secția învățător-educator.
Cred că de aici o mare frustrare a întregii familii și nevoia de validare că " expert în educație" a Ruxandrei, deși este absolventă de facultate, secția Business.
Daca actualul director al liceului nu are gradul didactic II sau I și studii superioare cu modul psihopedagogic, nu poate fi director, ci interimar.
Conform legii educației, având o finanțare publică, fiind acreditată, este necesar că și directorul să treacă printr-un proces de selecție, in urma unui concurs.
Cel mai greu este pentru copii, care nu înțeleg abuzul, intr-un sistem care aparent lupta împotriva abuzului...
din zvonuri am inteles ca ar fi existat o incercare de preluare a scolii si transformarea in societate pe actiuni, care ar fi dus la indepartarea RB si salvarea scolii de la declin. Eu sunt de parere ca propunerea lui Sergiu Biris este foarte pertinenta si ar reda scolii stralucirea de odinioara, pe care copiii nostri o merita: "Transylvania College are nevoie de o altă conducere. Una cu o atitudine complet diferită. De asemenea, cred că are nevoie de un board independent, care să aibă inclusiv dreptul de a-și concedia propriul fondator, dacă situația o cere. ”Checks & balances”, cum zic americanii, nu dictatoriat" Chapeau bas Sergiu!!!
Din câte știu, este Fundația Transylvania College și doar fondatorul/ fondatorii pot schimba statutul, destinația și orice modificare în statutul scolii...
Conform Legii educației, fiind instituție acreditată, trebuie sa respecte legislația în vigoare: personal calificat, posturi vacante publicate pentru titularizare, consiliu de administrație etc.
Și eu sunt un absolvent al școlii, în aceeași generație cu Bogdan Buduroiu. Țin minte că atunci când am început la această școală, în 2003, Simona Baciu era admirată pentru că a putut să ofere o alternativă reală școlilor de stat - unde dezvoltarea noastră era pe primul loc. De fiecare dată când mă mai interesez despre școala unde am absolvit aflu de tot felul de “side hustle-uri” adiacente școlii - fie sala de nunți, fie Spark School, fie alte inițiative care par desprinse, cum a zis Bogdan, din cărțile de self help. Problema nu e că o școală privată vrea să facă bani, până la urmă de asta e privată, dar absolut orice școală privată care se respectă, și cunosc o grămadă de absolvenți ale altor școli private, încearcă să atragă studenți prin creșterea nivelului de educație (fie prin profesori bine pregătiți, fie oferind opțiuni extracuriculare variate sau facilități mai bune în școală). După părerea mea, aproape orice alt tip de investiție nu este menit să fie în interesul elevilor, ci al patronilor.
De acord cu Sergiu.
Pe vremea noastră, școala se bătea cu acuzații nedrepte cum că nu s-ar face nimic, cum că e o școală pentru copii de bani gata unde copii merg să piardă vremea și să devină “snowflakes” (cum zicea alta persoana în comentarii). Din fericire, am reușit să spargem acuzațiile acelea prin medii mari la examene, prin absolvenți care au mers la universități de top, etc. Din spusele lui Sergiu Biriș, se pare că acuzațiile alea conțin tot mai mult adevăr.
Mai bine pentru copii ca i-ai scos de acolo, la RS vor face intr-adevar scoala Cambridge.
TC e un circ penibil. Nu am inteles cum atatia parinti inteligenti au inghitit asa multi ani tampeniile lui Mercea, incepusem sa cred ca nu mai are nimeni cojones in orasul asta.
Bravo tie pentru claritate si curaj. Bravo avocatului care a castigat procesul familiei prietenilor tai , ma bucur si ca mai exista avocati buni in Cluj.
am cautat pe portal.just.ro dar nu am gasit nici un dosar in numele scolii in aceasta speta
21658/211/2025
multumesc, ar fi bine daca mai multi parinti implicati ar face la fel.
Absolvent TC acum mulți ani, nu-mi vine să cred ce citesc. Când eu am absolvit, țineam minte o cultură a excelenței, unde profesorii erau cei ce conduceau dezvoltarea elevilor.
Îmi pare rău să văd ca teoriile din cărțile de self help par să fi substituit excelența în educație.
acum Ruxandra canta, si toata lumea (profesorii, parintii si elevii) trebuie sa danseze pe ritmul ei. Cine iese din "ritm" trebuie sa plece
asa era atunci, bine ai tinut minte! Era un board de directori care isi vedeau de treaba, adica de educatia copiilor! Totul a inceput sa se degradeze cand RB a inceput sa se implice tot mai mult in politica scolii, si intr-un mod brutal cand a preluat total controlul scolii. A mutat pereti, a infiintat WC-uri comune si fara usi spre hol, a schimbat pana si uniformele si sigla scolii (!). A dorit parca sa stearga orice urma a parintilor, fondatori ai acestei scoli excelente.
Bună,
L-am avut și eu pe Sebi ca elev și pot spune că este un copil foarte educat și cu mult bun-simț. Toate întâlnirile pe care le-am avut cu voi au fost foarte plăcute, iar eu am simțit mereu sprijin, înțelegere și respect din partea voastră.
Nu pot decât să vă felicit pentru alegerea de a vă înscrie copiii la o altă școală! Eu, chiar și cu taxa oferită de școală, nu mi-aș fi înscris copilul acolo. În plus, discutând și cu alți foști colegi, cel mai probabil Sebi a fost suspendat pentru că ar fi „deranjat” unul dintre copiii Ruxandrei. Iar acest lucru nu mă surprinde, pentru că, din păcate, mediul de acolo este unul foarte toxic. Mulți, după ani petrecuți în acel loc, ajung să creadă că asta înseamnă normalitatea.
Buna
Sunt si eu unul dintre parintii care a trecut prin aceleasi situatii la TC. Am fost fortati sa plecam din scoala la final de clasa 8(Grade 9). Am intrat atunci in panica unde va face copilul meu liceul, unde va fi primit, cum se va descurca avand in vedere ca nu a invatat pe curiculla traditionala, am trecut prin momente cumplite si traumatizante, in prag de liceu sa primesti o asemenea veste, nu mai spun de trauma copilului “dar de ce”..”de ce eu” noteleme mele sunt mai bune ca si ale altor colegi”…etc. R a refuzat orice intalnire sau discutie fata in fata, nici macar la mailuiri nu a raspuns. Avea mereu “trimisii” ei care ii executau ordinele. Recunosc ca ne-am conformat si am plecat cu capul plecat pentru ca nu am avut energia si curajul sa dau scoala in judecata pentru ca eram convinsa ca ma voi lupta cu morile de vant. Nu stiam ca sunt si alte familii in situatia noastra , probabil daca ne-am fi unit toti am fi reusit sa schimbam conducerea dictatoriala. Ma bucur sa aud ca sunt parinti cu atitudine care nu lasa lucrurile asa. Noi nu mai suntem la TC, copilul meu este la un liceu de stat acum, dar va sustin pe voi toti ceilalti, din toate punctele de vedere!
Si cum i se pare copilului la Stat, comparativ cu experienta TC?
Royal School nu era alternativa?
Clasa 9-a a fost foarte grea! Meditatii zilnice la materiile de baza, timp de un an scolar si o vacanta de vara. Nivelul lui academic era de clasa a 5-a! Acum a ajuns cu bine in clasa 11-a.
E bine si nu ii pare rau ca s-a mutat la scoala de stat.
Nu am considerat-o o alternativa. Nivelul academic de la Royal School nu este tocmai cel care trebuie.